top of page

LENTE! Seizoen van groeien en bloeien.

Geniet jij ook zo van die eerste zonnige en zachte lentedagen? In de lente dragen de dagen een ongelooflijke lichtheid, zachtheid en warmte maar tegelijk een enorme kracht die alles herboren doet worden. Zelf kan ik er nooit genoeg van krijgen. Alsof mijn lichaam en geest deze energie van de lente tot in het diepst van mijn cellen willen opnemen. Een fris groene schijn die elke dag meer zichtbaar wordt tussen de dorre wintertakken. Een zachte lentelucht die mijn longen en lichaam verwarmt. Lentebloemen die vanuit het niets de grond met kleur bezaaien. Witte en roze bloesems die afsteken tegen een helblauwe lucht. Vogels die uit volle borst beginnen zingen. Hoe kan je hart hier niet van opspringen?



Lente, het leven in zijn volste vorm. April, de wondermaand, waarin alles weer tot leven komt na een lange winterslaap. De lente, mijn absoluut favoriete seizoen, waarvan ik bewust en met volle teugen geniet. Op mijn wandelingen zie ik dagelijks de lichtgroene blaadjes zich verder en verder ontvouwen. En dan, op een dag, als bij toverslag, zijn alle bomen die voorheen dood leken, plots weer tot leven gekomen.

Wat een energie op aarde in deze periode! Wat een kracht die alles wat net nog levenloos leek, in de kortste tijd transformeert naar een groeiend en bloeiend palet van zinderend nieuw leven, van heldere kleuren en van vrolijke geluiden.


Ook in ons persoonlijke leven gaan we door “seizoenen” of beter “seizoensperiodes”. Ieder van ons gaat door periodes waar alles lijkt stil te staan en we voornamelijk naar binnen keren, net als in een winterseizoen. We kennen ook periodes waarin we vol zijn van

inspiratie en nieuwe ideeën. Net als het lentezeizoen. In levensperiodes waarin onze inspiratie door actie tot manifestatie komt en tot volle bloei, is het net als in de zomer, de bloei op z'n hoogtepunt. En dan zijn er de periodes waar onze inspanningen hun vruchten

beginnen af te werpen. Net als in de herfst, kunnen we beginnen oogsten.


Wanneer je deze “seizoensperiodes” in je persoonlijk leven kan synchroniseren met de seizoenen in de natuur, zullen de natuurlijke energieën je ondersteunen in je persoonlijke proces. Je eigen energie wordt versterkt door de aarde, de zon, de maan, de hele natuur,

het ganse universum, wanneer je afstemt op de energie van het natuurlijke seizoen.


Deze maand april en de komende maand mei bieden ons een unieke gelegenheid om in te tappen in het nieuwe levenspotentieel van de lente. Ga in de natuur, voel de zon op je huid, luister naar het vogelgezang, verbind je met de frisheid van het prille groen, met elk

ontluikend blad, met elke bloesem en met elke lentebloem. Voel het fladderen van de eerste vlinders. Alles in de natuur draagt in de lente het geheim van nieuw en bruisend leven.

Volg het voorbeeld van de natuur, in verbinding met je eigen natuur. Alles ontluikt nu moeiteloos, komt tot leven en wordt zichtbaar in de wereld.


Welk nieuw leven wil in jou ontluiken, zichtbaar worden en tot leven komen?


Alles in de natuur reflecteert ons nu de geboorte en het ontstaan van nieuw leven. Tijdens mijn dagelijkse wandelingen in de natuur zie ik alle bomen, alle planten, alle dieren dezelfde energie van expansie en het wonder van nieuw leven verspreiden. Vorige week

zag ik de eerste vlinders, ik zag een koppel zwaluwen in volle vlucht over het water scheren en mijn hart vloog met ze mee. In mijn tuin zie ik vogels druk heen en weer vliegen met allerhande dat ze in hun bek kunnen dragen. Ze zijn druk bezig met hun nesten klaar

te maken voor een nieuw nageslacht dat ze zullen voortbrengen. De kers op de taart was een zwanennest dat ik van dichtbij mocht gadeslaan. Een trotse moederzwaan zat fier en onverstoorbaar te broeden terwijl het mannetje haar en hun nest ijverig en alert

bewaakte. Het mogen aanschouwen van dit tafereel van zo dichtbij deed mijn hart openen als de ontluikende frisse blaadjes en als de schitterende bloesems. Een onbeschrijflijk gevoel van expansie, leven, vreugde en dankbaarheid als getuige van deze pure schoonheid.


De vrouwtjeszwaan was aan het broeden op drie eieren en ik kreeg onmiddellijk de ingeving om haar voorbeeld te volgen. Ik kies voor mezelf drie projecten die ik nu wil “uitbroeden”, die ik nu tot leven wil laten komen, drie projecten die ik wil koesteren zoals de

toekomstige moederzwaan. Ik neem een voorbeeld aan haar toewijding, ook al zal ze oncomfortabele momenten kennen, aan haar vastberadenheid en doorzettingsvermogen, net als de toekomstige vaderzwaan. Hun enige zorg en focus zijn nu die drie eieren

waaruit nieuw leven zal ontstaan en in de wereld komen. Deze zwanen zijn zo dichtbij, ik kan hun energie voelen in mezelf. Ik kan voelen hoe ik mijn drie projecten tot leven wil laten komen. Ik hoop binnen enige tijd deze zwanen hun kroost te mogen zien rondzwemmen en ik hoop tegen dan even fier te zijn als zij op mijn eigen “zwanenprojecten” zoals ik ze nu heb gedoopt.


Heb jij ook “zwanenprojecten”? Kies er nu één of meer. Focus je alleen op dit/deze project(en). Ga erop broeden met al je liefde en met je hele lijf en wezen. En wie weet welk nieuw leven er geboren wordt...

Ga in de natuur, zie de wonderen, voel de energie van de lente en adem ze in tot in het diepst van je wezen. Stem je energie af op de wonderen van de lente, op de zachtheid en de kwetsbaarheid en tegelijk op de oerkracht van het Leven dat geboren en herboren

wordt. Laat de lente-energie groeien en bloeien in je hart. Laat het nieuwe geboren worden in je leven. Zelfs al lijkt je leven stil te staan, zeker in deze covid periode, weet dat het tijdelijk was en dat na de winter steeds weer de lente aanbreekt. In korte tijd kan alles weer tot bloei komen en, als bij toverslag, ziet alles er weer fris groen uit en komt alles weer tot leven, in de natuur en in jouw leven.


Leve de lente. Leef de lente. Word de lente. Wees de lente. Laat het nieuwe in jou geboren worden, zichzelf vanzelf en moeiteloos ontvouwend op de vleugels van de lente-energie. En zelfs al zijn er nog koude dagen en nog aprilse grillen, de groei en de bloei gaat

door, het leven komt terug. Het nieuwe leven ontluikt, unstoppable, no matter what. Zo krachtig is de lente. Daarnaast is er ook de zachtheid van de warme dagen, de zorg van de moederzwaan.

Wees de zachtheid en de levenskracht van de lente. En wat wil je vanuit deze energie geboren laten worden?


De essentiële oliën zijn ook een gave vanuit de natuur. Ook de essentiële oliën kunnen je helpen om te synchroniseren met de energieën van de lente en je te ondersteunen in jouw persoonlijk proces van lentetransformatie. In onze nieuwsbrief van april stonden heerlijke tips en recepten om jouw mooiste lente te laten ontluiken en het nieuwe in jouw leven zichtbaar te maken en te laten groeien en bloeien. Schrijf je zeker in voor de volgende nieuwsbrief wil je niets missen. Zou je graag de nieuwsbrief van april alsnog willen ontvangen? Stuur ons dan even een berichtje.


Ik wens je de mooiste lente van je leven!


© Chantal Greeve

April 2021

25 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page